Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Skole Logo
Mobil menu

Information om DUS

Organisering af børnegrupperne
Hver årgang har eget basisområde, som er klasseværelset. Dog med undtagelse af 3.årg, der har et fællesrum ved Duskøkkenet.
Derudover er der fællesarealerne, hvor der er mulighed for at være sammen på tværs af klasser og årgange.

  • Faglokalerne som håndværk/design bruger vi ofte til de kreative aktiviteter såsom, tegnestudie, spille spil og perler, male på sten mm.
  • I det blå rum er et puderum, hvor børnene kan bygge huler.
  • I gymnastiksalen er det populært med dødbold.
  • I store gymnastiksal har vi ofte lege, hvor mange børn kan være med i fx Jorden er giftig, Nerf krig, Hockey, osv
  • Ude har vi en ugentlig lege fx piratleg, vandbowling, men også mulighed for at danse til musik ude i skolegården.

Andre faglokaler som Musik, Madkundskab, Natur/teknologi og Gamer rum kommer vi også til at bruge i årets løb.

Organisering af personalet
Hver årgang har en ”kontaktpædagog", som også er skolepædagog i egen klasse. Pædagogerne har det overordnede ansvar for gruppen og varetager bl.a. forældrekontakten, samarbejdet med skolen, trivselsarbejde i klassen/holdtimer og har et nøje kendskab til hvert enkelt barn på årgangen.
Vi er praktikinstitution, og har den glæde at have studerende hos os det meste af året.

Nr.Uttrup Dus - sådan arbejder vi
I Nr. Uttrup skoles DUS har vi hjerte for trivsel. Det skal være sjovt at gå i DUS og alle børn skal have unikke oplevelser sammen med deres kammerater og nærværende voksne. Det pædagogiske arbejde tilrettelægges ud fra Fælles Mål for DUS, som alle DUS ordninger i Aalborg kommune arbejder efter. Planen skal sikre, at der er en pædagogisk praksis, som understøtter barnets alsidige og personlige udvikling. I planen er der fokus på 6 kerneområder, som igennem forskellige aktiviteter og samvær skal udvikles. Fælles Mål for DUS

De 6 kerneområder er:

  • Alsidig og personlig udvikling
  • Social udvikling
  • Sproglig udvikling
  • Krop, bevægelse og sundhed
  • Kulturelle udtryksformer og værdier
  • Natur og udeliv

I DUSSEN er legen vigtig, der skal være tid til fordybelse og leg med kammeraterne samtidig med, at vi også tilbyder faste aktiviteter såsom løbeklub, gymnastiksal og træværksted.

Traditioner/aktiviteter
Vi har faste aktiviteter, der tilbydes periodisk afhængig af årstiderne, f.eks. sal, sang og musik, bål- og udedage samt besøgsdage i Fritidsklubben m.m.
I træværkstedet er der ofte livlig aktivitet. I perioder har vi voksne planlagt bestemte ting man kan lave, til andre tider har børnene også selv mulighed for at eksperimentere med hammer, sav og søm.

Eksempler på aktiviteter:

  • Ugentlig løbeklub
  • Olympiade, Halloween, Jul samt Fastelavn og Påske
  • Halloweenpyntning, Luciaoptog på Hospice Vangen samt påskepynt på Hospice Vangen
  • Overnatning for 3.årg DUS
  • DUS CUP fodboldturnering mellem de tre Nørresundby Dusser 

Hverdagen planlægges for en ugers plan ad gangen med overordnede temaer og med god plads til det impulsive. I vil to gange om måneden få tilsendt en oversigt over månedens aktiviteter.
Link m/folder Dus indholdsholder

MorgenDus
Når børnene møder ind i morgendus, tjekker de ind på aula skærmen. Såfremt jeres barn ikke kommer en morgen, behøver I ikke at meddele os det, idet vi ikke fører fremmødekontrol om morgenen.

Efter skoletid
Når børnene har fri efter skole, tjekker klassens kontaktpædagog børnene ind. Dog er det meget vigtigt, at I meddeler os, hvis

jeres barn holder fri eller er syg – vi får ikke automatisk besked fra skolen samt jeres barn hentes af andre, som vi ikke har forudgående aftale omkring.

Afhentning
Vi har et dejligt stort hus med mange aktive børn og et stort udeareal, så I må påregne, at det kan tage tid at finde jeres barn ved afhentning. Et lille tip: tjek Dus aktivitetstavlen eller jeres barns garderobe for udefodtøj/jakke. På den måde får du en fornemmelse af, om dit barn er ude eller inde.
Vi lægger meget vægt på, at børnene får ryddet op inden de går hjem. Det er der rigtig god læring og opdragelse i. Lad os i samarbejde hjælpe med at støtte børnene i denne opgave.

Husk at tjekke ud på aula tavlen inden I går hjem.

Ligeledes lægger vi også meget vægt på, at børnene siger farvel til den voksen, som har ”sendeposten”. Der står et billede af dagens sendevoksen ved Dus aktivitets tavlen


Komme/gå systemet i Aula

Eventuelle sende aftaler skal oprettes inden kl. 12.00, da vi kun tjekker Komme/gå én gang dagligt.

Husk her at sætte sendetider er hele og halve tider fx kl. 13.30, 14.00

Husk at melde fri i Komme/gå de dage jeres barn ikke kommer i Dus. Da vi fører mødekontrol, vil vi kontakte jer, hvis vi intet hører om fravær.

Husk at holde barnets stamskema opdateret med kontaktoplysninger i Aula.

Skiftetøj/indesko
Børnene skal have ekstra sko og tøj liggende i garderoben - også gerne gummistøvler og regntøj. Alle kan falde i en vandpyt eller glide i mudderet. Så er det skønt at kunne få tørt tøj på. Ekstra tøj/ fodtøj må gerne blive liggende weekenden over.
Inde sko skal benyttes altid, da vi er en skofri Dus.

Når der er regn og mudret vejr, stilles en kasse med blå overtræksfutter frem i forgangen, som vi beder børn og voksne om at benytte.

Smitsomme sygdomme
Ved smitsom sygdom skal vi informeres. Så længe smittefaren er til stede, må barnet ikke komme i Dus.