7. årgang arbejder med “Civilisation”

Hvordan har mennesket udviklet sig gennem tiden?

Det kan nogle gange været lidt svært at gennemskue, hvordan mennesket har udviklet sig gennem tiden. Hvorfor har vi ting, der kører på hjul og hvornår præcis begyndte vi at udforske havet. Alt dette skal findes tilbage i fortiden og en af de færdigheder, eleverne gerne skulle have med sig fra skolen, er at kunne placere historiske begivenheder på en tidslinje. Derfor har 7. årgang arbejdet onsdag til fredag i et tværfagligt forløb om emnet gamle civilisationer og tidslinjer. De har også arbejdet med hele konceptet bag “hvad er en regering”. Til dette har vi brugt computerspillet Civilization 5. Spillet, i sin grundform, handler om at starte som en af de mange civilisationer, vi har haft gennem tiden. Der er lige fra Harald Blåtand til Queen Elizabeth af England. Målet er, at eleverne skal udvikle deres civilisation gennem fire forskellige faktorer:

Den økonomiske, gennem produktion og handel

Den diplomatiske, gennem samarbejde med andre civilisationer

Den militære, gennem militær magtanvendelse

Den videnskabelige, gennem forskning og teknologi

På denne måde udvikler eleverne deres civilisation gennem tiden. Eleverne vurderer deres strategi og vælger, hvilke områder, de mener vil udvikle deres civilisation mest. De arbejdede i små grupper af 2-5 elever, og her skulle de samarbejde omkring at være i regeringen. Skal man satse på at opfinde hjulet tidligt, eller er det mere vigtigt med bronze, så man kan opgradere sine krigere.

Alle disse faktorer blev lagt sammen løbende, og eleverne kunne se, hvor mange points de havde optjent. Så konkurrerende de med hinanden om, hvem der havde den bedst udviklede civilisation og til sidst, fredag eftermiddag, havde vi et vindende hold.

20160401_131002_HDR

Vinderne blev Klara og Jasmin fra klassen! Tillykke! De sluttede på en rigtig flot førsteplads med over 100 point ned til den nærmeste. De var rigtig god til at udvikle deres civilisation på en langsom men stabil måde, og de formåede at undgå krig med nogle af de andre.

Det med computerspil i undervisningen er på mange måde nyt for eleverne, og det tog også ekstra tid, før eleverne begyndte at forstå spillet. Spillet var desuden på engelsk, og dette var en ekstra udfordring for nogle af dem. Alle eleverne synes dog, at de tre dage havde været spændende og fandt det skønt med et lidt anderledes indhold i undervisningen.